Jsou texty, které si na marketingovou hromadu můžete nanosit vlastníma rukama. Na jiné povoláte levnou juniorní dodávku. Ale na ty, které mají nadělat nejvíc propagační parády, raději vytáhněte nablýskaný supersport. Jakou spotřebu má copywriter, kam až vás doveze a kdy se vyplatí ho nastartovat?
Co v tomto článku najdete:
- kdo je copywriter
- kdy a proč je dobré po něm sáhnout
- jakou má spotřebu
Kdo to sakra je ten copywriter?
Copywriter je člověk, který se živí psaním. Na rozdíl od spisovatele je jeho cílem přesvědčit čtenáře k nějaké akci. Za klienty většinou píše marketingové texty (třeba na web, blog nebo sociální sítě), které mají propagovat značku, budovat brand nebo prodávat produkty.
K čemu se hodí
Vy máte téma, ale on má ta správná slova. Napíše to za vás líp, protože ví, jak na to. Jaké jsou další výhody nájemného textotvůrce?
1. Ušetří vám čas
Práce mu jde od ruky. Zatímco vy dlouze bloudíte a pálíte čas, který byste mohli využít daleko smysluplněji, on už má napsáno. Díky formulační obratnosti a rokům praxe si proklestil cestu k těm nejvybranějším slovům, a tak je nachází efektivněji.
2. Vidí vás zvenku
Má nadhled a nekouká přes deformované sklíčko insidera. Obhlídne textovací území, zmapuje konkurenční habitat, rekognoskuje překážky a vytyčí skórovací jamky. Ví, jak si o vás udělat ostrý obraz.
3. Pozná, jak byste to měli říct
Ze svých poznatků si poskládá obrázek správných slov. Definuje, co potřebuje vaše publikum slyšet, kde a jak mu musíte informace dávkovat.
4. Má přesah
Copywriter je výkonnou mocí marketingu. Jeho revírem jsou sice prodejní slova, ale ruku mívá prodlouženou hlavně do psychologie, UX nebo třeba SEO.
5. Většinou sáhne víc než do textu
Protože si o vašem podnikání udělal komplexní obrázek, často předloží i doporučení, která se jeho úkolu nemusí bezprostředně týkat – navrhne, jak sjednotit styl komunikace na sociálních sítích, doporučí vypíchnout přehlíženou konkurenční výhodu nebo se mu v hlavě jen tak mimochodem poskládá návrh na explozivní tagline.
Jak pracuje textové Ferrari
Dobrý copywriter vám nikdy nebude fakturovat civění na pulzující kurzor. Naopak. V jeho hlavě většinou strávíte víc času, než pak uvidíte na finální faktuře. Občas si vás odnese v hlavě i do sprchy a do postele, bude vás pitvat a převracet při jízdě na kole i běhání v parku.
Když ho začnou tlačit ta správná slova a zasedne k monitoru, aby si ulevil, pojede na tvůrčí maximum, dokud neojezdí vzorek mozkových závitů. A protože je to dobrý copywriter, pozná, kdy si má dát pauzu – právě proto, aby vám nefakturoval záškuby unaveného kurzoru. Výkonnostní okruh se uzavřel.
Kolik žere/bere (a proč ručička spotřeby většinou klame)
V depu copywriterů můžete vybírat z hodinové sazby od pár stovek po pár tisíc, s různým poměrem cena/výkon:
Juniorní copywriter
Má sice atraktivně nízkou hodinovku, ale o to víc času s psaním a přepisováním stráví(te). A ani potom jeho výstup – zcela jistě – nedosáhne kvality vypsané, feedbackem a zkušenostmi ošlehané ruky seniornějšího copywritera. Přesto není nutné házet juniorní copywritery do žita. Všechna zvučná jména českého copy byla kdysi nebroušeným diamantem skrytým v krustě roztřeseného, nejistého juniorního aspiranta. Někde se holt začít musí.
Juniorní copywriter vám může pomoct například s texty na sociální sítě nebo s popisky produktů, případně s blogovými články. Je ale potřeba ho víc kontrolovat a vést, než se vypíše a posbírá zkušenosti.
Mediorní copywriter
Už má několik let praxe a širší znalosti. Získal přehled o textařských technikách a principech marketingu, tvoří kvalitní texty. Je schopen ujmout se většího a komplexnějšího projektu. Pracuje dobře a samostatně. Má vyladěnou pracovní rutinu, jezdí efektivně, umí nakládat s časem i vlastní energií. Většinou už má svůj web, věnuje čas sebeprezentaci a vlastním projektům.
Seniorní copywriter
Tvář má ošlehanou praxí, vrásky expertízy jsou hluboké a patrné v každém jeho textu a projevu. Má rozsáhlé zkušenosti s různými typy projektů, uvažuje strategicky a komplexně. Nachází souvislosti napříč obory a přináší postřehy z různých oblastí. Často vede a mentoruje mladší kolegy. Pracovní postupy přivedl k dokonalosti, vzdělává se a neustále zdokonaluje sebe i svůj systém.
Hodinovou sazbu copywritera prosím nikdy nenásobte osmi. Protože i závody supersportů se při maximálním výkonu jezdí jen na pár kol. Stejně tak copywriter většinou najezdí maximálně 3–4 hodiny čisté fakturovatelné práce.
Kdy je lepší nastartovat copywritera než psát texty svépomocí
1. Nemáte na psaní buňky
Kreslit písmena sice umíme všichni od první třídy, ale napsat funkční, srozumitelný a úderný text, to je kumšt. Takže pokud ze sebe a) nevysypete nic, nebo b) sypete něco, čemu ale nedokážete dát srozumitelnou a funkční formu, zkuste radši sáhnout po někom, kdo si na žonglování se slovy postavil živnost.
2. Nemáte na to čas
Je-li psaní vaší oblíbenou kratochvílí, máte skoro vyhráno. Ale nejspíš to nebude něco, co máte na seznamu priorit. Pokud se k němu dostáváte až večer po odškrtnutí všech denních úkolů, skáčou vám při tom po hlavě děti a do hloubky se nikdy nestihnete ponořit, zkuste zauvažovat o pomocné ruce. Mediorní a seniorní copywriter umí s časem a produktivitou velmi dobře pracovat.
3. Nemáte na to znalosti
Kolikrát jste už slyšeli to profláklé „copywriting není jen o psaní“? Bohužel je to tu zas: jedničky ze slohovek vám prodejní úspěch prostě nezaručí.
Proto nad rámec „prej pěkně píše“ potřebujete někoho, kdo má taky přesah do:
- Psychologie: Ví, jak se váš zákazník cítí, kdy a jakým způsobem mu potřebné informace musíte dávkovat, abyste ho přesvědčili.
- Prodeje: Chápe, v jaké nákupní fázi se váš zákazník nachází, co už o vás ví, jaké musíte rozptýlit obavy a jakými argumenty ho přimějete k akci.
- Online marketingu: Zná různé obsahové formáty a jejich náležitosti a ví, jak je využít pro budování značky a získávání zákazníků.
- UX: Ví, jak čtenáře při procházení textů podpořit, aby si z interakce s vámi odnesl co nejlepší uživatelský zážitek.
- SEO: Umí zařídit, aby vaše texty byly atraktivní jak pro čtenáře, tak pro vyhledávače.
4. Psaní vás nebaví
Proč se trápit s něčím, u čeho vám skřípou zuby? Bez náležitého espritu budou jistojistě skřípat i vaše texty. A takové psaní je potom pouhá ztráta času.
Možná zkusíte sáhnout po AI. Něco do ní nasypete, ona poslušně vyplivne shluk slov a vy se spokojíte s copy-paste. Tady buďte opatrní. I přes veškerý mediální humbuk a desítky kurzů, které se snaží prodat neustále se měnící status quo, není umělá inteligence centrálním mozkem lidstva. Ani univerzálním copywriterem. Výstupy z ní budou jen tak dobré, jak kvalitní bude zadání a jak zkušený bude znalec slova, který AI polotovar nakonec vysoustruží do výsledného textu.
Podtrženo
Svůj byznys znáte nejlíp a určitě si spoustu textů zvládnete obstojně napsat sami. Ale až budete potřebovat jistotu profesionální prezentace, která bude kromě zornic otevírat i měšce zákazníků, zvažte zásah copywriterského Ferrari. Doveze vás do cíle rychleji, spolehlivěji a v plné marketingové parádě.