Každé zbytečné slovo je zbytečné aneb Jak psát dobré texty na web

Každé zbytečné slovo je zbytečné

Že každé zbytečné slovo je zbytečné věděl už Jára Cimrman. Ve funkčním textu mají všechny výrazy svůj účel a jednotlivé pasáže na sebe hladce navazují, aby po nich čtenář snadno doklusal až do vámi vykolíkovaného cíle. Protože CO nestačí. V copywritingu musíte hlavně vědět, JAK to napsat.

 

Co v tomto článku najdete:

  • proč je dobré nad každým slovem přemýšlet
  • jak volit správná slova v praxi
  • příklady zbytečných slov
  • slova, která naopak nikdy nejsou zbytečná

 

Dobré copy je jako buzola pro orientační běžce

Zmapovat terén, najít záchytné body, posbírat informace a rychle trefit k cílové pásce. Většina lidí na internetu nečte, spíš se jen bleskově snaží dohledat potřebné informace. Jasně, jsou tu i rekreační běžci, kteří budou hltat každé vaše slovo. Ale těch už je podstatně míň. Tak až budete příště psát, vzpomeňte si na tuhle rychlíkovou většinu a trochu jim ten orientační běh po webu usnadněte. 

Takhle lidé podle průzkumů nejčastěji skenují texty. Není čas ztrácet čas. A slova.
Zdroj: NNGroup.com

 

Proč neházet sprinterům klacky (slova) pod nohy

O jakýkoliv balast čtenář snadno zakopne

A po pár zakopnutích nejspíš svoje snažení vzdá. Zbytečná slova vaše sdělení zkomplikují a zatarasí jeho srozumitelnost.

Špatně: „Naše inovativní řešení, které je postaveno na nejmodernějších technologiích a umožňuje dosahovat bezprecedentních výsledků, vám pomůže zefektivnit vaše workflow a optimalizovat vaše procesy.“
✔ Správně: „Ušetřete čas a peníze s naší jednoduchou aplikací, která vám pomůže zvládat úkoly o 50 % rychleji.“

 

➡ Neprotahujte to

O text, který je zdlouhavý a těžko čitelný, lidé daleko pravděpodobněji ztratí zájem. Potřebujete doručit vše podstatné v co nejmíň slovech.

Špatně: „Vzhledem k tomu, že se v současné době nacházíme v dynamicky se rozvíjejícím globálním prostředí, které je charakterizováno neustálým růstem objemu informací a zároveň klade vysoké nároky na efektivitu a produktivitu, je nezbytné, abychom se zaměřili na optimalizaci procesů tvorby textů s cílem minimalizovat jejich délku a zároveň zachovat jejich informační hodnotu a srozumitelnost.“

✔ Správně: „Všichni dneska někam spěchají, a tak je jistější psát krátké a jasné texty, které v pár slovech sdělí vše podstatné.“

 

Neodbíhejte

Nadbytečná sdělení rozostří hlavní myšlenky a udusí důležité informace v textu. Minimalizujte svoji maximalizaci a vypíchněte jenom to podstatné.

Špatně: „Copywriting má za cíl přesvědčit čtenáře k akci, ať už jde o koupi produktu, registraci k odběru newsletteru, nebo sdílení na sociálních sítích, které nabízí obrovské publikum – jako například Facebook s více než 2 miliardami aktivních uživatelů.“

✔ Správně: „Chcete, aby si čtenář koupil váš produkt, zaregistroval se k odběru newsletteru nebo sdílel váš příspěvek na sociálních sítích? Se správně napsaným textem to bude hračka.“

 

Předávejte slova stejně pečlivě jako štafetové kolíky

Oslovte cílovku

Díky trefným slovům zaujmete cílovou skupinu, správně pojmenujete potřeby, rozmělníte obavy nebo si se čtenářem vytvoříte pouto. Vaše šance na úspěch tak budou mnohem vyšší.

Tip: Chcete si vytvořit fiktivní profil svého ideálního zákazníka? Zkuste vzít na pomoc generátor marketingových person.

 

Přesvědčte

Správná slova mají moc ovlivňovat a přesvědčovat. Dokážou zabrnkat na přesně vyladěné struny, přimět k akci i prodat. 

Tip: Pokud hledáte efektivní cestu, jak čtenáře přesvědčit, inspirujte se procesem before–after bridge.

 

Zaujměte a vyvolejte emoce

Pečlivě zvolenými obraty propíšete do textů emoce, získáte čtenářovy sympatie, loajalitu i chuť reagovat.

Tip: Ukažte čtenáři, že jeho problémům rozumíte. Zkuste na to vzít třeba framework PAS.

 

Buďte srozumitelní

Komplikovanost snižuje účinnost sdělení. Sázkou na jistotu jsou proto jasná slova, kterým vaše cílovka rozumí.

Tip: S analýzou komplikovanosti nebo srozumitelnosti textů v angličtině pomůže třeba Hemingway Editor.

 

Nakrmte SEO

Pokud píšete pro SEO (Search Engine Optimization), vybírejte slova, která budou relevantní pro vyhledávače a pomůžou obsahu k vyšším pozicím ve vyhledávání. 

Tip: K výběru funkčních výrazů vás navede základní analýza klíčových slov. Nebo se taky hodí vědět, jaká slovní spojení lidé hledají.

 

Jak na hladký textový sprint v praxi

Každé slovo, které nepřináší obsahu hodnotu, je zbytečné. Abyste uměli vybrat ta správná slova, nejdřív si definujte, co je cílem vašeho textu. Pak si ujasněte, koho oslovujete – kdo je vaše cílovka, jak mluví, jak přemýšlí, čeho se bojí, co potřebuje? Zná váš produkt, zná vás? Ví vůbec, že má nějaký problém? Jaké emoce a reakce chcete vyvolat?

Jakmile si těmito otázkami rozvrhnete písmenkové hřiště, bude se vám na něm daleko snáz hrát. A taky skórovat.

Nepište všechno pro všechny. Mluvte k lidem podle toho, „kde jsou“. Jen pak to bude fungovat.

 

Kterou zátěž odhodit a jaká slova si nechat

 

Tipy na 4 důležitá slova, která nejsou nikdy zbytečná

 

1. Vy/ty

Pište kontaktně. Místo „náš produkt pomáhá“ napište radši „náš produkt vám pomůže s…“

2. Jméno

Každý rád slyší svoje jméno. Takže pokud to do vašeho textu pasuje, oslovujte – ale bacha, jenom ve správném pádě. „Ahoj Jana“ totiž bude mít účinek spíš opačný.

3. Protože

Zdůvodnění vždycky dodá vašemu sdělení sílu. A podle průzkumu (který zmiňuje Robert Cialdini v knize Zbraně vlivu) po něm ani nemusí následovat racionální důvod. Už samotné slovo „protože“ totiž dodává přesvědčivost. Protože fakt.

4. Můžete

Ujistěte čtenáře, že má možnost volby. „Jestli chcete vědět o novinkách jako první, nenechte si ujít náš nabitý newsletter. Žádný strachy, odhlásit se můžete kdykoliv.“
Ale pozor: „Můžete“ rozhodně škrtněte ze slovníku, kdekoliv zavání nízkým sebevědomím – např. určitě nepište „pokud chcete, můžete si stáhnout náš e-book“.

 

To máte…


Zaujmout, udržet, získat, nadchnout, přesvědčit, přimět k akci.

Hodnotným textem postaveným na přesně mířených slovech trefíte zájmy čtenáře a posílíte autoritu pisatele i značky. Proto nestačí vědět, že obsah je král. Potřebujete myslet i na to, že korunu mu nasadí až ta správná slova.

Tak slovu zdar!

 

 

Přečtěte si ještě

Líbilo nebo pomohlo?

Tak to mrkněte i na LinkedIn.
Pravidelně tam rozhazuju užitečnosti z copy světa i střípky ze soukromí.

A kdybyste ode mě chtěli podobný blogový článek nebo třeba web – stačí zaťukat na Kontakt. 😊